Oslo / Barcelona, 14. februar 2011 – Fujitsu, som i Norge har hovedkontor i Østensjøveien 32 på Bryn-Helsfyr i Oslo, lanserer i dag et sett av skybaserte hostingløsninger for administrerte smarttelefoner for mobile forretningsbrukere. Tjenesten, som har fått navnet Fujitsu Managed Smartphone, er ifølge en pressemelding et svar på eksplosjonen av smarttelefoner og operativsystemer i profesjonell bruk og konstruert for å møte de samme høye tjenestekravene som organisasjonene allerede stiller til administrasjon av stasjonært og mobilt datautstyr.
– Smarttelefoner og nettbrett har blitt mer og mer viktige som forretningsverktøy, noe som øker arbeidsbyrden på bedriftenes IT-ansvarlige som må sørge for sikkerheten men også tilgangen til bedriftens informasjon for de mobile enhetene, sier administrerende direktør Kjell-Erik Tenold i Fujitsu Norge. – Fujitsus Managed Smartphone-tjeneste er en nøkkelferdig, skybasert plattform som dekker de fleste telefoner og mobile operativsystemer, og som gir kunden sikre mobilenheter og -systemer, økt tilgjengelighet og tilgang på nye og innovative applikasjoner, men samtidig lavere og mer forutsigbare kostnader. Denne nye tjenesten fyller IT-avdelingens behov for å sikre nye enheter og gi dem kontrollert tilgang til organisasjonen.
Eksplosiv vekst
Analyseselskapet Gartner anslår ifølge meldingen at over 75 prosent av mobilbrukerne vil ha skiftet til en smarttelefon ved utløpet av 2010, mens analytikerne i IDC venter en økning i antall profesjonelle, mobilbaserte e-postbrukere på over en tredjedel i løpet av de neste to år. Denne økningen gjør administrasjon av organisasjonens smarttelefoner til et voksende problem.
For å hjelpe bedrifter med å gjenvinne kontrollen på mobilenheter i omløp blant de ansatte, lanserer Fujitsu nå en Managed Smartphone-løsning. Tjenesten er en komplett pakke av skybaserte tjenester som hjelper bedriftens IT-ansvarlige med å administrere smart-enheter som telefoner og nettbrett gjennom hele livssyklusen, i et sikkert og kryptert miljø for trygg forretningsbruk.
Managed Smartphone-tjenesten omfatter push e-post, kalender og kontakter, støtte for flere enheter og mobile operativsystem, fjernadministrasjon av informasjon og maskinvare, diagnostisering og sikkerhet – inkludert autentisering og kryptering, synkronisering og backup av informasjon, antivirus, brannmur og spywarekontroll, i tillegg til sikker tilgang til kundens intranett, forretningsinformasjon og -applikasjoner.